Menu

Pobaltí2006

Pobaltí (zde odkaz na staré stránky s mapou a popisem cesty v září 2006)

A v následujícím krátký popis cesty s VIDEI.

Do pobaltských republik jsme jeli samozřejmě přes Polsko. Zde jsme si prohlédli Krakov, nedaleké Wadovice (rodiště papeže Jana Pavla II.), ponurý Osvětim (bývalý hrůzný koncentrační vyhlazovací tábor) a na severu přírodně krásná Mazurská jezera.

Pak již vjíždíme na Litvu. První místo, které zde navštěvujeme, je Kaunas. Katedrála, radnice, zbytky hradu nad soutokem řek Nemuny a Neris. Dále si po cestě na vodní hrad Trakai prohlížíme pravoslavný klášter. Hrad Trakai je pozoruhodný především svou přírodní scenérií. Pak odjíždíme do hlavního města země, Vilniusu. Zde si prohlížíme katedrálu, hlavní náměstí s pomníkem Gediminase, jedním ze slavných litevských knížat. Vyjdeme na hrad, nebo spíš jeho zbytky, na kopci nad městem. Pak se procházíme po starém městě, kde je zvlášť hezký gotický klášter s kostelem sv. Anny, celý stavěný ve zvláštní baltské gotice z cihel. Pak odjíždíme za město, spíme v hezké přírodě.

Ráno si prohlížíme jezero s velikým přilehlým přírodním parkem. A pak již do Lotyšska. Zde jsou naší první destinací rozbořené zbytky prvního křesťanského centra země, které bylo založeno německými misionáři. Potom Riga. Katedrála, procházka starým městem, hansovní domy, které byly nedávno restaurované do bývalé honosnosti a bohatství. /VIDEO/

Pak se podíváme na starý hrad Mečových rytířů, dále si prohlížíme rekonstrukci (jakýsi skanzen) starověké osady uprostřed mokřadového jezera Araiši, a odjíždíme do Estonska, do Tartu, který si řádně prohlížíme. /VIDEO/

Z Tartu jedeme k obrovskému jezeru Peipsi (či rusky Čudskému), kde se odehrála slavná bitva kyjevských Rusů pod velení Alexandra Něvského s Tatary. Na východním konci jezera je rozsáhlý ortodoxní klášter, který též navštěvujeme. Dále směřujeme do Narvy, která leží již na hranicích s Ruskem. Ze zdejší tvrze je krásný výhled na řeku Narvu, na jejímž druhém břehu je ruská pevnost Ivangorod. Pak ještě zřícenina křižáckého hradu Rakvere. /VIDEO/

Pak se vydáváme do Tallinu. Toto hlavní město Estonska je krásně zrekonstruované, působí západoevropským dojmem. Hlavní náměstí se slavnou renesanční radnicí, hradní rozsáhlá pevnost s ortodoxní katedrálou Alexandra Něvského, procházka po hradbách s nádhernými výhledy k moři. Pak přejíždíme krátkým trajektem na poměrně veliký ostrov severně od Estonska Saarema. Zde si prohlížíme staré raněstředověké kostely Německých rytířů, pozoruhodný přírodní útvar kruhového jezera, stopě po meteoritu, který sem dopadl před tisíci lety, a nakonec řady starých mlýnů, které zde byly postaveny v 16. a 17. stol. Pak se vracíme na pevninu, jedeme přes Jeglavu, kde je obrovský zámek, poslední hlavní sídlo Mečových livoňských rytířů na Horu Křížů. Potom se jedeme vykoupat do lázeňského přímořského letoviska Palanga. Zde navštěvujeme hezké jantarové muzeum, koupeme se ve studeném Baltském moři. /VIDEO/

Pak se vydáváme na Kurskou Kosu, na Nidu s jejími písečnými dunami a domem, kde nějaký čas žil a psal Thomas Mann. Odtud si ještě projdeme Horu Čarodějnic, jejíž lesní stezka je lemována dřevěnými sochami čarodějnic, čertů a různých dětských atrakcí. /VIDEO/

Pak už nastupujeme cestu zpět. Projíždíme opět severním Polskem, kde navštěvujeme jedno starobylé město. Druhou zastávkou je historicky, především nábožensky slavné město Hniezdno, s jeho katedrálou, kde byly pochovány ostatky sv. Vojtěcha (+997), dokud je neodnesla loupeživá výprava přemyslovského knížete Břetislava do Prahy (1039). /VIDEO/