Menu

Provence2014

Provence 2014 (15.-21.6)

Neděle 15.6.: Vyrážíme odpoledne z Trmic, jedeme pro Hikišovi do Církvic. Potom přes Prahu, Plzeň, napříč Německem na Francii, za Mulhouse zakotvíme k 1. noclehu u říčky na kraji louky.

Pondělí 16.6.: Míříme na Lyon, pak na jih. Nedaleko pod Lyonem odbočujeme na Ars, proslulé poutní místo, ve kterém žil a působil farář arský sv. Jan Maria Vianney. Krásné malé městečko. Máme štěstí, že není sezóna, ani víkend a tak je zde klid a prázdno. Vychutnáváme si atmosféru krásného francouzského venkova, umocněnou duchovním nábojem proslulé doby působení velikého světce. Krásný nový kostel, který Vianney budoval, fara, ve které žil, kaple sv. Jana Křtitele. V místních obchůdcích, které jsou převážně orientovány na křesťanské devocionálie si nakupujeme obrázky a růžence. Odpoledne vyrážíme dál na jih.  Zastavujeme se u plně rozkvetlého levandulového pole, procházíme se po jeho okrajích, omámeni krásnou vůní bylin. Naší večerní zastávkou je pak městečko Grignan. Je to do značné míry středověce zachovalé místo s hradem na návrší a na svazích malebné provensálské uličky. Již za šera se jedeme ubytovat. Spíme nedaleko Grignanu v bývalých levandulových polích. Krásné a romantické. /VIDEO/

Úterý 17.6.: Ještě se vracíme do Grignanu, který si důkladně procházíme. Krásné výhledy z uličky kopírující hradby náhorní pevnosti. Bývalá katedrála je otevřená, zde můžeme nasát duchovní klid, který poskytuje. Pak se kolem poledne vydáváme na Senanque, cisterciácké opatství, které leží uprostřed vápencového krasového území. Po cestě se zastavujeme v podhůří krasového území, natrháme si trochu místních již přezrálých třešní. Jsou úplně černé, tak sladké třešně jsem snad ještě nikdy nejedl. Nádherný cisterciácký kostel a klášter z vrcholného středověku je obklopen levandulovými poli. Přidávám sek francouzské prohlídce a procházím si celý klášter zevnitř. Provází nás mladá dívka, která přímo hýří humorem. Ačkoli rozumím jen kuse, prohlídka je velice poučná. Strohá architektura přímo sálá duchovní mystikou sv. Bernarda, který určoval styl sakrální architektury řádu. Pozdě odpoledne se vydáváme dál na jih napříč Provence. Příští zastávka je u Saint-Remy-en-Provence, kde jsou pozůstatky bývalého římského antického města Glanum. Krásně zachovalý triumfální oblouk a pohřební stéla. Míříme dál směrem na Arles, cestou se zastavujeme v Saint-Beaux-de-Provence, kde vyjíždíme na úžasnou vyhlídku skalního hradu. Počasí nám nyní příliš nepřeje, prší a fouká, je poměrně chladno. Navečer dorazíme do Arles, kde zakotvíme v jedné restauraci nižší cenové skupiny, dáváme si večeři. No, nic moc. Pak jedeme za město, kde spíme na kraji přírodního parku. /VIDEO/

Středa 18.6.: Jedeme na jih na pobřeží Camarque. Cestou se zastavíme u středověkého kláštera. Pak už na naši hlavní destinaci - Saintes-Maries-de-la-Mer. Je krásně, střed města je bazilika, kde jsou uloženy ostatky svatých Marií (Marie Salome, Marie Kleofášova a sv. Sára, slavná patronka Rómů. Potom se koupeme v moři s příjemnými většími vlnami. Šmudla brzy ovládne mořské pobřeží. Pak jedeme zpět směrem do Arles. Zastavujeme se u mokřin, kde je celá kolonie plameňáků, můžeme je pozorovat poměrně zblízka. Camarque je též oblastí, kde se chovají koně, všude podél silnice jich je plno. Pozdě odpoledne dorazíme do Arles, setmělo se a schyluje se k bouři. Někteří zůstávají sedět v autě, já si procházím baziliku sv. Trofima a pak procházím město směrem k amfiteátru. Bouře se opravdu rozpoutá, ale vyčistí dobře atmosféru, večer je už uvolněný, jasný. /VIDEO/

Čtvrtek 19.6.: Ráno se vydáváme na koupačku v Ciotat. Je zde zvlášť vyhrazená pláž pro pejsky, takže Šmudla nás přesvědčí, že se koupeme zde. Následuje malý incident u plážové sprchy. I Šmudla se chce sprchovat, ale iniciativní místní strážce zákona nás se Šmudlou vyhání. Nakonec ale po výměně názorů uhájíme právo Šmudly též na sprchu, která jej zbaví soli v kožichu. Pak jedeme podél pobřeží na Marseille. Krásné výhledy na dramatické útesy na pobřeží. Marseille si prohlížíme jen částečně. Navštívíme zdejší katedrálu sv. Lazara, kde jsou uloženy jeho ostatky a trochu přístav. Jinak odsud brzy odjíždíme, míříme na kaňon Verdon (Gorges-de-Verdon). Jedeme kolem kaňonu na severovýchod, ubytujeme se nedaleko kaňonu v kamenitých polích u malého lesíka. /VIDEO/

Pátek 20.6.: Ráno se vydáme na krásnou vyhlídkovou trasu podél kaňonu. Periodicky jsou zde zastávky, u kterých jsou velkolepé výhledy do hlubokého kaňonu. Jedeme směrem k jezeru, do kterého říčka Verdon vtéká - Lac-de-sainte-Croix. Kousek za jezerem ve vápencových stržích leží malebné městečko Moustiers-sainte-Marie. Procházíme si městečko s místním trhem, kde jsou nabízeny provensálské gurmánské speciality. Artičoky, sušená rajčata, olivový olej, víno, provensálské koření. Prohlížíme si místní starobylý kostel z 10.stol., pak se vydáváme po klikaté horské cestičce k mariánské poutní kapli s krásným výhledem na nížinu s jezerem. Po cestě je odbočka k jeskyni sv. Máří Magdalény, která je legendami hluboce propojena se zdejším krajem. Po prohlídce města jedeme k jezeru st.Croix, kde se koupeme, hlavně Šmudla. Moc příjemné zakončení teplého slunečního dne. Pak vyrážíme k pobřeží do Sainte-Tropez. Večer se zde zastavujeme u Luis de Finesem proslulé "Gandarmerie" a pak se jdeme vykoupat do večerního příjemného moře. Dáváme si večeři v plážové restauraci, pizzu a rose víno. Pak jedeme do vnitrozemí směrem k dálnici, kde nalézáme nocleh již dost pozdě v noci. Je to poslední nocleh ve Francii, žádná sláva, ale v nouzi Franta dobrej. /VIDEO1, VIDEO2 -i následující den - Lago di Garda/

Sobota 21.6.: Tento den již celý patří návratu domů. Na italský Janov, pak na sever, kolem Lago di Garda. Zde se ještě zastavíme na koupání, moc příjemné. Pak již přímo do Čech. Trochu jsme přecenili rychlost auta, dorazíme do Ústí až v půl páté ráno. Tak ještě 2 hodinky na kutě, čeká mě nedělní oslava, kdy musím být alespoň trochu ve formě.