Menu

Norsko 2003

V srpnu r.2003 jsme se vydali na sever, do Skandinávie. Naší hlavní destinací bylo Norsko, krásná země panenské přírody, vysokých hor vyrůstajících ze severního moře a jedinečných fjordů.

Jeli jsme škodovkou Felicií, nejdříve přes Dánsko (Dánsko-foto). Zde jsme si nejdříve po příjemné koupeli v moři na dánském východním pobřeží prohlédli dánskou metropoli Kodaň. Kodaňské ulice, královský palác, dva kostely, kasárna královského námořnictva, pobřeží s proslulou bronzovou "Mořskou vílou".  /VIDEO/

Pak se přeplavujeme trajektem z Helsingoru do švédského protějšku Helsingboru. Jedeme na severozápad. Zastavíme se u moře, koupeme se na skalnatém pobřeží. Voda je chladná. Na noc jsme u jedné české emigrantky, lékařky, která bydlí v Goeteborgu, spíme na travnaté zahradě. Druhý den se se vydáme na Oslo, hlavní město Norska. Městu věnujeme jen krátkou procházku, pak směřujeme na Heddal (Heddal-foto), se slavným dřevěným skandinávským středověkým kostelem ("stavkyrken"-postaven ve 12.stol.). /VIDEO/

Pokračujeme na městečko Dalen, projíždíme Seljordem (Seljord-foto), kde se zastavujeme u středověkého, výjimečně kamenného kostela, dále u dalšího "stavkyrken" v Eidsborgu (Eidsborg,Dalen-foto). Zde si zároveň prohlížíme skanzen se starou tradiční norskou architekturou venkova (domy na kůlech, střechy kryté drny a kameny). /VIDEO/

V Dalenu obdivujeme veliký dřevěný hotel, který se inspiroval architekturou starých norských "stavkyrken". Dále jedeme k Sognfjordu. Je to jeden z největších norských fjordů, 200km dlouhý, 1200m hluboký. /VIDEO/

Podnikáme celodenní výlet na pověstnou "Kazatelnu" - Preikestolen (Prekestolen-foto). Je to strmá kolmá skála, tyčící se z Lysefjordu do závratných 600m nad hladinu. Počasí nám příliš nepřeje. Celou cestu nám poprchává, nahoře dost fouká, je nevlídno. Přesto se námaha a nepohoda vyplatí. Velkolepý výhled na fjord a okolní skalnaté pobřeží, dechberoucí hloubka kolmé stěny, jakoby zapíchnuté do tmavomodré hladiny fjordu. Na zpáteční cestě skládáme zkoušku z otužilosti, koupeme se v rašelinovém náhorním jezeře. Brrr... /VIDEO/

Pak jedeme dál na sever, projíždíme přírodním parkem Hardangervidda (Hardanger-foto). Je to obrovská travnatá a bažinatá náhorní plošina, plná malých jezírek. Opět jedinečná panenská příroda. Následně jedeme kus po pobřeží severního Hardangerfjordu, trajektem jej přejíždíme dál na sever. /VIDEO/

Míříme dál na sever, do přírodního parku Jotunheim. Velkolepá příroda, jakoby z jiného světa, rozlehlé oblé skály, vytvářející celé hřebeny hor, mezi nimi jezera s tmavomodrou vodou. Kolem jednoho takového jezera se vydáme na výlet. Jedná se o největší jotunheimské jezero, jménem Gjende (Gjende-foto). Turistické značky však naneštěstí neuvádějí vzdálenosti v km, ale jen v hodinách a minutách. Ty jsou patrně měřeny podle nějakých norských turistických přeborníků, neboť nám zpravidla ty vyznačené termíny vyšly téměř na dvojnásobek. Jdeme obloukem přes skály k jezeru, vracíme se k autu po břehu jezera. Ale když k břehu jezera dorazíme, je již téměř naprostá tma. K autu dorazíme téměř dokonale vyčerpaní až v 5.30hod ráno. /VIDEO1 VIDEO2/

Jedeme dál na sever, kolem nádherné divoké řeky Sjoa, vytékající z našeho jezera Gjende. Navečer dojedeme do dalšího krásného přírodního parku Rondane. /VIDEO/ Zde přenocujeme, ráno si děláme krátkou vycházku po větrných pláních, pokrytých zelenomodrým norským mechem. (Rondane,Polár.kruh,Na sever-foto) Směřujeme dál na sever, projíždíme severním polárním kruhem, blížíme se k Tysfjordu (Tysfjord-foto), rozeklaně se zařezávajícího do pevniny. Z jeho jihozápadního břehu je nádherný pohled na nedaleké Lofoty. Trajektujeme přes západní konec fjordu a jedeme podél jižního břehu zálivu, na jehož protilehlém břehu se táhnou hornaté Lofoty. Dorazíme do Narviku, k večeru si jej prohlížíme. /VIDEO/ U Narviku též přenocujeme o tom, co jsme si naplnili břicha výbornou houbovou smaženicí z místních lesních zásob. Norové prý houby nesbírají, tedy přímo ráj pro české náruživé houbaře. /VIDEO1 VIDEO2/

A potom již hurá na Vesterály. /VIDEO/ Je to souostroví severně přiléhající k Lofotům, které se pak táhnou jihozápadně podél pobřeží. Projíždíme Vesterálami (Vesteraly-foto) za krásných večerních přísvitů dlouho svítícího slunce, které se velice pozvolna blíží k horizontu, za nímž mizí až dost pozdě v noci. Naším cílem je zde Andenes, nejsevernější městečko na severním mysu Vesterál. Odsud se podnikají lodní výlety na pozorování velryb, kterých je prý v okolí hojně. /VIDEO/

Přejíždíme na Lofoty (Lofoty-foto), které si projedeme o celé jejích délce. Mezi jednotlivými ostrovy a ostrůvky jsou postaveny velkorysé obloukové mosty. Opravdu pohádková, divoká a přitom přívětivá příroda. Ačkoli je tak daleko na severu, díky Golfskému proudu je zde poměrně "teplo". Kolem 15 stup.Celsia. Je třeba to zažít, nebo alespoň vidět na obrázcích, či videích. Nabízím zde: /VIDEO1 VIDEO2/

A pak se již vracíme na zpáteční cestu. Projedeme Lofoty zpět z nejjižnějšího cípu do Svolveru, kde se nalodíme a trajektem přejedeme do Skutviku na pevnině. Je to poměrně delší lodní plavba, ale nádherné okolní hory a skály vyčnívající z rozeklaného pobřeží. Na jedné straně Lofoty, na té druhé členitá pevnina. Jedeme na jih na Trondheim. Potom si odsud děláme automobilový výlet po slavné ostrůvkové silnici (přes Kristiansund), která je opět velkoryse vystavěna na pilířích upevněných na malých skalách a ostrůvcích. Silnice se tak v umělých "kopcích" vine vlastně nad mořem. Úchvatné. /VIDEO/

Pak již jen "povinná" Trollstigen - "Trolí cesta" (Trollstigen, zpět-foto), klikatě stoupající po svazích pohoří. Protíná ji řeka, která zde vytváří velkolepé vodopády. Počasí nám nepřeje, jako ostatně velice často na tomto místě. Norští trolové jsou neradi rušeni ve svém panství, takže se starají o nevlídné počasí, odrazující turistické vetřelce. /VIDEO/

Sjíždíme ke krásnému Geirangerfjordu s jeho slavnými vodopády. Pak už nastupujeme rychlý přesun domů. Jen se ještě zastavíme v Gjoviku u známého Bjorna. Projíždíme jihem Švédska, přes Malmoe do Trelleborgu. Zde se nalodíme a jedeme trajektem do Sassnitz na Rujáně. Zde si též uděláme večerní prohlídkový výlet po staroslavném kmenovém knížectví starých Slovanů, s proslulou svatyní slovanského boha Svantovíta, kterou zničili křesťanští Dánové r. 1168. /VIDEO/